You are here

Dojenje i povratak na posao? 9 saveta za dobru organizaciju

Vraćanje na posao posle porođaja je uvek stresna situacija za žene, pogotovo za mame koje doje i volele bi da nastave sa dojenjem. Mnoge dojilje brinu: Kako će organizovati dojenje ako su više od pola dana na poslu i kako u tom odsustvu da zadrže svoju laktaciju? Iako zaista deluje nemoguće, evo saveta koji mogu pomoći da se bolje organizujete i da bebina ishrana ne trpi to što je mama na poslu. 

Nabavite dobru pumpicu za izmlazanje

Ako planirate da dajete vašoj bebi majčino mleko tokom dana kad ste na poslu, važno je da održavate (skupljate) zalihe mleka izmlazanjem, pogotovo ako beba jede par puta dnevno. Umesto ručno - dobra pumpica može pomoći da vreme za izmlazanje bude kraće, a količina mleka za čuvanje - veća.

Ako planirate da prestanete sa dojenjem preko dana, verovatno ćete jedan period morati da se izmlazate tokom dana, kako mleko ne bi curilo, kako bi sprečili upale i druga neprijatna stanja. Pumpica za izmlazanje će rešiti ovaj problem i biti vaš saveznik pri odlaganju dojenja, kao i za održavanje mlečnih žlezda aktivnim do večeri. 

Organizacija tašne i vremena

Pobrinite se da su vam svi delovi opreme za izmlazanje oprani i spremni u torbi noć pred odlazak na posao. Rezerva bebine hrane za jedan dan može da izostane ako zaboravile i jedan deo opreme. Takođe se pobrinite da imate ručak, grickalice i vodu spakovanu u torbi. Unapred sa šefom i kolegama dogovorite vreme koje ćete koristiti za izmlazanje, kako ne bi bilo negodovanja, prekidanja i slično. Podesite izmlazanje kao ’’sastanak’’ u vašem telefonu, neka zvoni i bude podsetnik, kako u gužvi poslovnih aktivnosti ne biste zaboravile na vaš termin.

Pred vraćanje na posao, razgovarajte sa vašim poslodavcem o tome koliko često morate da se izmlazate i objasnite koliko vam to znači. Neki poslodavci su fleksibilniji od drugih, ali nadajmo se da ćete doći do kompromisa koji odgovara svima.

Nađite osobu od poverenja

Da bi proces hranjenja bebe majčinim mlekom (dok je mama na poslu) proticao bez problema, biće potrebno da osoba koja čuva bebu u potpunosti razume vašu želju i podržava je svojim angažmanom. To znači da odgovorno hrani vašu bebu i sigurno čuva vaše mleko. Brigu o detetu mogu da preuzmu dadilje, bake i deke, vrtić, ali uvek je važno da budete sigurni u osobu koja će sa vama učestvovati u ovoj velikoj organizaciji.

Izmlazajte se kada vaša beba jede

Iako količina mleka varira od mame do mame, većina treba da se izmlaza dva do tri puta dnevno kako bi zadržale snabdevanje mlekom. Kako vaša beba bude rasla i prešla na čvrstu hranu, potreba za izmlazanjem će se smanjiti. Takođe pomaže izmlazanje u otprilike isto vreme kada vaša beba jede, kako bi se održao prirodan raspored dojenja, kada se vratite s posla (tako da je beba spremna za dojenje kada se vratite kući).

Dogovorite se sa dadiljom/vaspitačima da hranjenje bude u isto ili približno isto vreme svakoga dana, i na taj način ćete najbolje održavati ritam hranjenja i izmlazanja.

Uvođenje flašice ili šolje

Pošto će beba u vašem odsustvu piti mleko iz flašice, bilo bi dobro da vežbate davanje flašice pre povratka na posao, kako bi se beba navikla.

Ako imate stariju bebu od 6 i više meseci, možete i da preskočite flašicu i tokom dana ponudite majčino mleko u šoljama iz kojih se ništa neće prosipati. Ako je beba navikla na dojenje pred dremku, možete uputiti osobu koja se brine za dete na razne tehnike za uspavljivanje kao što je ninanje na određen način, davanje dude bebi, maženje, itd.

Ostanite hidrirane i site tokom dana

Važno je da pijete dosta tečnosti (vaše telo traži više dok dojite), da budete site i jedete redovno, kao kod kuće. Potrebno vam je 300-400 kalorija više svakodnevno ako dojite, zavisno od toga koliko često dojite i koliko je beba stara. Držanje flašice vode pored sebe će vas podsetiti da pijete, a pakovanje zdravog ručka i grickalica će vam pomoći da jedete zdravije dok ste na poslu.

Obezbedite prostoriju za izmlazanje

Neka radna mesta imaju rezervisane i udobne ’’sobe za izmlazanje/dojenje’’, dok druga baš i nisu prilagodljiva mamama koje doje. Važno je da znate koje su vam opcije – bilo da je to vaša kancelarija, prostorija za doručak, ili možda prostorija za sastanke u kojoj možete boraviti dva puta dnevno. Zapamtite da ćete morati da perete opremu za izmlazanje odmah posle upotrebe, tako da je poželjno da budete blizu lavaboa. Obavestite vašeg poslodavca (ili kolege) da ćete zauzeti određeni prostor u određenim terminima, da ne bi dolazilo do neprijatnih situacija.

Čuvajte vaše mleko na sigurnom mestu

Ako izmlazate mleko na poslu kako bi osoba koja se brine o vašoj bebi mogla da je nahrani kod kuće ili u vrtiću, pobrinite se da adekvatno čuvate mleko do povratka kući. Izmlazano majčino mleko može da ostane na sobnoj temperaturi oko 4-8 sati (idealno 3-4), ali najbolje bi bilo čuvati ga u frižideru između 0 i 4°C. Mleko može da stoji u frižideru oko 3-8 dana (idealno 3-4). Ako nemate pristup frižideru, druga opcija je čuvanje mleka u posebnoj torbi ili posudi sa pakovanjima leda (15°C) najduže 24 sata. Ako imate dugačak put do kuće, najbolje je da prevozite ohlađeno mleko u ručnom frižideru, a zatim ga preneti u frižider kod kuće.

Planirajte više dojenja noću i vikendima

Posle povratka na posao, može se desiti da se vaše snabdevanje mlekom smanjuje, bez obzira na izmlazanje. Ovo stanje je prouzrokovano promenom vašeg ritma dana, navika u vezi ishrane, manjka sna, stresom, ali ono se može popraviti. Ako dojite bebu često i želite da nastavite da joj dajete majčino mleko par puta dnevno, planirajte dojenje noću i tokom vikenda, kako biste poboljšali snabdevanje mlekom. Ovde su upornost i strpljenje najbitniji faktori za vraćanje laktacije na početni nivo. 

Uz dobru organizaciju, saradnike, razumevanje, istrajnost i želju - dojenje bebe majčinim mlekom i kad je mama na poslu - uopšte nije nemoguće. Sem toga, ova aktivnost ne traje predugo, a bebi obezbeđuje najzdraviju hranu koju može dobiti. 

Podelite u komentarima vaše iskustvo u vezi dojenja dok ste na poslu? 

Kako ste se vi organizovale pri ovom poslu?

 

Izvor: superhealthykids.com, obrada i adaptacija: Jelena Kovinčić, vaspitač, urednica bloga Mamino blago.